הדרת נשים • משתכרות 30% פחות מגברים

    דוד קורצווייל | צילום אילוסטרציה: משטרת ישראל No Comments on הדרת נשים • משתכרות 30% פחות מגברים
    21:36
    15.05.24
    אבי מימרן No Comments on שר הדתות: "מי שתוקף את החוק היה מעביר אותו בעצמו"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בימים אלו מתפרסם מחקר ראשון מסוגו של מרכז אדוה שהתקיים במסגרת תוכנית "שוות ערך" לקידום שכר שווה בישראל. המחקר שנערך על ידי יעל חסון ונוגה דגן-בוזגלו מצביע על הקשר שבין בידול תעסוקתי בין נשים וגברים בישראל ופערי שכר מגדריים.

    מהמחקר עולה כי בישראל של שנות ה-2000, נשים עדיין מתרכזות במקצועות כמו הוראה, טיפול ומזכירות בעוד גברים מתרכזים במקצועות ההנדסה, טכנאות ועבודת כפיים. על פי נתוני המחקר, אחת מכל שלוש נשים בישראל היא מורה,מטפלת או מזכירה כאשר במקצועות אלו – שנשים מהוות בהם רוב מכריע–שכרן נמוך בכ-30% בממוצע משכרם של גברים שעושים אותה עבודה ממש. לדוגמא: במקצועות הטיפול, שכרה החציוני של אישה עומד על כ- 70% משכרו של גבר, שכרה של מנהלת חשבונות מהווה 67% משכרו של מנהל חשבונות ואילו שכרה החציוני של אישה בתחום ההוראה עומד על 88% משכרו של גבר במקצוע זה.

    עוד עולה מהמחקר, כי קיים קשר הדוק בין ריכוז הנשים או הגברים במשלח יד מסוים לבין רמות השכר הנהוגות באותו משלח יד – באופן גורף, מקצועות נשיים "מתומחרים" כשווים פחות ממקצועות גבריים. לדוגמא: בעשרת משלוחי היד הנפוצים בקרב נשים (הוראה, טיפול, אדמיניסטרציה, ניקיון ועוד) השכר החציוני עומד על 6,200 ₪ ברוטו לחודש, בעוד השכר החציוני בעשרת משלחי היד הגבריים (הנדסה, טכנאות, עבודת כפיים, בניין ועוד) עומד על 9,000 ש"ח ברוטו, מדובר בפער גדול.

    על פי המחקר מבין עשרת המקצועות הנשיים, הפער הגדול ביותר בין שכר נשים לגברים הוא בתחום הנהלת חשבונות –שם עומד שכרה הממוצע של אישה על 67% משכרו של גבר, זאת על אף ש-86.5% מכלל מנהלי החשבונות הינן נשים. לעומת זאת, הפער הקטן ביותר שנרשם הוא בתחומים הפרה-רפואיים (עובדי מעבדה, אחים ואחיות) שם עומד שכרן החציוני של הנשים על 91% משכר הגברים.

    מבין עשרת המקצועות הגבריים המקצוע בו נרשם הפער הגדול ביותר הוא הנדסה ואדריכלות, שם עומד שכרן החציוני של נשים על 60% משכרם של הגברים במקצוע והן מהוות 24% מכוח העבודה בתחום. ואילו הפער הקטן ביותר נרשם בתחומי השיטור והכבאות, שם שכרן החציוני של נשים עומד על 91% משכרם של הגברים, בעוד הן מהוות 13% בלבד מכלל המועסקים.

    נתון מעניין נוסף נוגע לענף הבנקאות והפיננסים. גם בענף זה, על אף ריבוי הנשים בשדרה הניהולית, 45% מהדרג הניהולי בענף הנן נשים, שכרן החציוני של נשים בתפקידי ניהול עומד על 18,300 ש"חבעוד שכר החציון של גברים בתפקידים דומים עומד על 28,300 ₪. מדובר על פער של כ- 35%, לטובת הגברים.



    0 תגובות